Inne

Jak skutecznie rzucić palenie?

REDAKCJA ZOOVIT

Choć liczba palących w Polsce maleje, to wciąż po tytoń sięga około 21 proc. osób w naszym kraju. Niestety porzucenie nałogu jest praktycznie niemożliwe, bez odpowiedniej strategii działania. Pomocne mogą być przede wszystkim preaparaty na rzucenie palenia, które mają na celu głównie zmniejszenie objawów związanych z odstawieniem nikotyny. Jak rzucić palenie, również dzięki nim?

Motywacja, czyli jak rzucić palenie wyrobów tytoniowych?

Palenie to z wielu powodów nawyk, który warto zaniechać. Jednym z głównych motywów powinno być zdrowie, bowiem papierosy są szkodliwe dla każdego organu ludzkiego organizmu, od płuc, przez przełyk i żołądek, aż po układ sercowo-naczyniowy (a to niestety nie koniec wyliczeń). Motywacją powinny być również finanse, jak się bowiem okazuje, palenie jednej paczki papierosów dziennie przez okres 30 lat, to wydatek rzędu nawet 150 tys. złotych. 

Trzeba znaleźć jednak własną inspirację, która będzie pomocna przede wszystkim w trudniejszych momentach. Bez niej rzucenie tak poważnego i tak destrukcyjnego nałogu jest właściwie niemożliwe.

Preparaty na rzucenie palenia, czyli pomoc farmakoterapii

Walka z nałogiem powinna być zawsze wielotorowa. Niestety dla wielu osób największym wyzwaniem są objawy wynikające z odstawienia nikotyny, w tym niepokój, drażliwość oraz pogorszona koncentracja. W ich zniwelowaniu pomagają tabletki na rzucenie palenia, które mają na celu właśnie zmniejszenie objawów związanych z odstawieniem papierosów.

Preparaty na rzucenie palenia cechują się dodatkowo tym, że z czasem przyjmuje się coraz mniejszą dawkę nikotyny, aby finalnie móc całkowicie z niej zrezygnować. Obecnie można do takiej terapii stosować kilka różnych środków, od plastrów, przez inhalatory, aż po gumy i tabletki na rzucenie palenia. Wybór zależy w praktyce od własnych preferencji oraz od tego, które rozwiązanie jawi się jako potencjalnie najwygodniejsze.

Zmiana nawyków przede wszystkim

Jak wspomnieliśmy wcześniej, odpowiedź na pytanie jak rzucić palenie obejmuje kilka wątków. Absolutnie kluczowe jest bowiem także to, aby od samego początku rozpoznać wszystkie sytuacje, które sprawiają, że ma się ochotę sięgnąć po papierosa. Nie zawsze są to chwile stresu, często bowiem taka chęć pojawia się w chwilach znudzenia lub wtedy, gdy robią to inne osoby. 

Dlatego też poza preparatami na rzucenie palenia należy zaplanować, jakie czynności będzie się wykonywało, zamiast sięgnięcia po papierosa. Chodzi tu przede wszystkim o zmianę nawyków i przyzwyczajeń, co w praktyce może trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy.

Jak rzucić palenie? Opracować strategię opierającą się na motywacji, zastosowaniu tabletek na rzucenie palenia, a także zmianie nawyków, które wcześniej prowadziły do sięgnięcia po papierosa. Można skorzystać też z pomocy terapeuty, którego wsparcie może być nieocenione podczas tak gruntownej zmiany w życiu.

Artykuł partnera

Zobacz